Sajtótájékoztató

A DETOX nem buli! kampánynyitó sajtótájékoztató

Számos híresség és elismert szakember támogatásával indult útjára a DETOX nem buli! társadalmi összefogás, amely a felelős és mértékletes alkoholfogyasztás jelentőségét hangsúlyozza a fiatal felnőttek körében. Mától bárki csatlakozhat a #detoxnembuli közösségéhez, hogy Scherer Péterhez, Fodor Zsókához, vagy Győrfi Pálhoz hasonlóan mértéktartásra bíztassa a fiatalokat. A felelős alkoholfogyasztás és a kampány támogatója a HEINEKEN Hungária Zrt.

Abban egyetértenek a szakemberek, hogy egy kevés sör, vagy bor mértékletesen fogyasztva akár még jót is tehet az egészségünknek, de a túlzott, mértéktelen fogyasztás mindenképpen kerülendő, főleg, ha fiatalokról van szó. Ennek támogatására indult útjára a DETOX nem buli! társadalmi összefogás azzal a céllal, hogy a mértékletes alkoholfogyasztás jelentőségét hangsúlyozza a fiatal felnőttek körében. Számos híresség és szakember 1 perces videóüzenetben hívja fel a figyelmet a mértéktartás fontosságára, vagy állt a kampány mellé a #detoxnembuli közösségi felületein. A kampány aktualitását a húsvét adja, melyet a szakemberek gyakran „kis szilveszternek” neveznek, utalva ezzel arra, hogy ilyenkor többen, többet iszunk.

„Mentőtisztként és apaként is fontosnak tartom a kampány üzenetét, a 2015-ös statisztika sajnos igen riasztó képet mutat: 29.000 riasztást rögzítettünk részegség miatt és ezen kívül még 16.500 részeg sérültet láttunk el. Nem győzőm hangsúlyozni a mértékletesség és a kontroll megtartásának fontosságát, úgy érzem ez a kampány a fiatalok nyelvén a fiatalokhoz szól.” – mondta el Győrfi Pál az OMSZ szóvivője. „Apaként úgy érzem a legfontosabb a példamutatás, amellyel a fiatalokat a helyes útra tudjuk terelni.”-tette hozzá.

A szakemberek szerint a túlzott ivás nagyon is létező jelenség a fiatal felnőttek körében. Bár minden valószínűség szerint gyakran genetikai meghatározottság áll annak hátterében, ha valaki mértéktelenül iszik, mégis gyakran a fiatalokat körülvevő baráti közösség is romboló hatással van a mértéktartásra. „A közösség ereje a negatív hatások ellenére gyakran kiutat is jelenthet a túlzott alkoholfogyasztásból. A pozitív minták átadása, az őszinte beszélgetések és megerősítés óriási pszichés tehertől szabadítja meg az egyént és ezzel utat jelent a kontrolált, mértékletes élet felé.” – fejtette ki Dr. Petke Zsolt, pszichiáter, addiktológus, Országos Pszichiátriai és Addiktológiai Intézet, osztályvezető főorvosa.

Dr. Funk Sándor, addiktológus, neurológus, pszichiáter Pszichiátriai és Addiktólógiai Centrum Egyesített Szent István és Szent László Kórház, osztályvezető főorvosa előadásában arra figyelmeztetett, hogy a mértéktelen ivás rövid idő alatt függőséggé vezethet. „Az eleinte érzett felfokozott hangulat rövid ideig tart, majd átfordul hangulatingadozásba, mely egy nagyon veszélyes állapot, mindent meg kell tennünk a megelőzés érdekében.” – mondta el a szakember.

A kampányhoz nemcsak hírességek és szakemberek, de magyarország második legnagyobb sörgyártója, a HEINEKEN Hungária is csatlakozott, hogy együtt népszerűsítsék a mértékkel és ésszel történő alkoholfogyasztás kultúráját Magyarországon. A felelős alkoholfogyasztás üzenetét több mint 10 éve deklaráltan támogató HEINEKEN a közelmúltban globális kutatást végzett arról, hogy a 18 és 35 év közötti fogyasztók miként viszonyulnak az alkoholfogyasztáshoz. A kutatásból az derült ki, hogy a fiatal felnőttek számára is egyre inkább fontos az, hogy mértékletesen fogyasszanak alkoholt. A megkérdezettek 75 százaléka legtöbb esetben mértékkel fogyaszt alkoholt, 3-ból 1 pedig minden esetben így tesz. „A szempontok egy kicsit eltérőek ahhoz képest, amit elsőre gondolnánk, hiszen érdekes módon a döntésük hátterében az áll, hogy nem szeretnének a közösségi oldalon egy olyan képet látni magukról, amelyen látszik a túlzott alkohol hatása. Ami még talán ennél is markánsabban kirajzolódott, hogy szinte minden fiatal úgy gondolja, nem segíti a párválasztását az, hogyha korlátlanul, mértéktelenül fogyaszt alkoholt” – fejtettte ki Pálfalvi Márta Heineken kommunikációs igazgatója. „ A Heinekennél hosszútávú működésünk alapfeltételének tartjuk a felelős fogyasztás népszerűsítését, ezért tartottuk fontosnak, hogy támogassuk ez az összefogást”-tette hozzá.

A DETOX nem buli! célja, hogy a mértékletes alkoholfogyasztás tudatos döntéssé váljon a fiatal felnőttek körében! A kampány sajtótájékoztatóján mutatták be a www.adetoxnembuli.hu weboldalra felöltött kisfilmek egy részét is, melyekben többek között olyan hírességek állnak ki a mértékletesség mellett, mint Scherer Péter, Fodor Zsóka, Czutor Zoltán, vagy Edvin Marton.

A kampányban részt vettek kortárs önkéntesek is, akik segítségével bárki készíthetett videó üzenetet és selfie fotókat 2016. április 1-én az Ars Presszóban, a Dürer Kertben, az Akvárium Klubban és a Fogasházban 23:00 óra és hajnali 05:00 között.